Wednesday, August 25, 2010

BIRO AGAMA - Ihya Ramadan al-Mubarak

KHUTBAH NABI s.a.w MENYAMBUT RAMADAN

DARI Salman al-Farisi r.a.: “Rasulullah saw berkhutbah pada hari terakhir bulan Sya’ban: Wahai manusia telah datang kepada kalian bulan yang agung, bulan penuh berkah, di dalamnya ada malam yang lebih baik dari seribu bulan. Allah SWT menjadikan puasanya wajib, dan qiyamullailailnya sunnah. Siapa yang mendekatkan diri dengan kebaikan, maka seperti mendekatkan diri dengan kefarduan di bulan yang lain. Siapa yang melaksanakan kefarduan, maka seperti melaksana 70 kefarduan di bulan lain. Ramadan adalah bulan kesabaran, dan kesabaran balasannya adalah syurga. Bulan solidarity, dan bulan ditambahkan rezeki orang beriman.

“Siapa yang memberi makan orang yang berpuasa, maka diampuni dosanya dan dibebaskan dari api neraka dan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa tersebut tanpa dikurangi pahalanya sedikit pun. Kami berkata: Wahai Rasulullah s.a.w, tidak semua dia dapat memberi makan orang yang memberi makan orang yang berpuasa? Rasulullah s.a.w bersabda: Allah memberi pahala kepada orang yang memberi orang berbuka puasa walaupun dengan sebiji kurma atau seteguk air atau susu. Ramadan adalah bulan di mana awalnya rahmat, tengahnya maghfirah dan akhirnya pembebasan dari api neraka.

“Perbanyakkanlah melakukan empat perkara: dua perkara membolehkan dapat reda Allah SWT dan dua perkara Allah SWT tidak berhajat dengannya. Dua hal itu adalah; syahadat Lailaha illallah dan beristighfar kepadaNya. Adapun dua perkara yang Allah tidak berhajat adalah engkau meminta syurga dan berlindung dari api neraka. Siapa yang membuat kenyang orsng berpuasa, Allah SWT akan memberi minum dari telagaku (Rasulullah s.a.w) satu kali minum yang tidak akan dahaga hingga dia masuk syurga.”

No comments:

Post a Comment