Thursday, August 5, 2010

DURIAN PELIK UNTUK KAJIAN ANDA


Salam semua..


Durian oh Durian.. Sekarang nie banyak betul orang menjual durian kat tempat saya. Pelik jugak..Sebab tahun lepas hanya sekitar bulan 7 musim durian menjadi. Tapi kali nie, dalam sem nie sahaja dah 2x musim durian. Baiklah, isu hari ini bukanlah nak cerita sangat tentang musim durian tetapi nak berkongsi dengan anda tentang Durian Kura-kura. Haa..Pernah dengar? Kalau belum, Jom baca cerita seterusnya…


Cuba perhatikan betul-betul sama ada buah durian terletak di bawah pokok atau di atas pokok? Tengok sendiri…



Buah durian atas tanah bukan atas pokok…Menarik bukan?

Durian kura-kura nie tumbuh pada bahagian batang dan bukannya pada bahagian ranting/cabang seperti pokok durian yang biasa kita tengok. Lagi satu, kalau anda perasan ianya tumbuh selonggok. Macam buah kelapa tumbuh kat pokok kan? Selonggok tu pun ada la dalam 30-40 biji. Menurut pemilik durian tersebut, “isi durian kura-kura nie agak berair dan manis, warnanya juga sama seperti buah durian biasa. Tetapi buah durian itu mengeluarkan bau yang agak berbeza dan pelik iaitu seperti bau kencing kura-kura.” Hehe…saya pun tak tahu macam mana bau kencing kura-kura. :p





Mungkin di sinilah asal usul nama buah tersebut, “mengeluarkan bau yang agak berbeza dan pelik iaitu seperti bau kencing kura-kura”..selain cara tumbuhnya berbeza namun ramai orang ingin mencuba rasanya.



Di kawasan Tg Malim nie belum pernah lagi saya melihatnya. Kalau ada, nak juga saya cuba. Tapi 2-3 ulas dah lah..Saya tak makan banyak buah durian nie..Hehe..

No comments:

Post a Comment