Wednesday, June 30, 2010

BIRO AGAMA

Displin khutbah Jumaat atasi ceramah biasa

PERBEZAAN antara khutbah dan syarahan biasa ; ialah khatib yang akan berkhutbah Jumaat diajar supaya di tangannya ada sesuatu.
Dalam kitab fiqh disebut agar ada tongkat atau senjata seperti busar panah, lembing, atau tongkat, setidak-tidaknya dikehendaki memegang naskah al-Quran.
Tujuannya supaya sidang Jumaat merasa gerun terhadap khatib, kerana kewajipan pensyarah sebagai pemimpin untuk sebarkan ilmu agamanya kepada masyarakat.
Senjata atau tongkat di tangan khatib untuk tarik perhatian, supaya sidang Jumaat beri tumpuan terhadap segala ucapan khatib berkenaan.
Khatib buka khutbahnya dengan ucapan “Alhamdulillah” kemudian berselawat atas Nabi s.a.w, “Was solatu wassalamu ‘ala Rasulillah” diikuti ucapan wasiat “Aiyuhan naas ittaqullah.”
Menegaskan kepada sidang Jumaat, bahawa yang diucapkan oleh khatib semuanya daripada urusan Allah SWT, bukan kehendak hati khatib sendiri.
Lantaran semuanya atas urusan Allah dan Rasul-NYA, maka di pihak pendengar tiada hak untuk sambil lewa mendengarnya.
Khatib tiada hak untuk masukkan perkara tiada kaitan dengan Allah SWT dalam khutbahnya, apa lagi yang bercanggah dengan-NYA.
Ucap “Alhamdulillah” dan selawat ke atas Rasulullah s.a.w., sedikit pun tidak bererti jika khutbahnya tidak berkaitan dengan urusan Allah SWT dan Rasul-NYA.
Dikehendaki menyebut :Ittaqullah” dengan erti supaya kehidupan manusia seminggu. Dalam lingkungan takwa kepada Allah SWT.
Pelbagai golongan manusia akan tersedar apabila mendengar seruan tersebut, bahawa kehidupan mereka perlu sentiasa atas landasan takwa.
Terdapat hadis Nabi yang bermaksud : “Apabila seorang mengingatkan sahabatnya dengan perkataan ‘diam’ sekalipun, sedangkan khatib sedang berkhutbah, maka sia-sia (Lagha) sahaja pahala Jumaatnya”.
Makmum dikehendaki beri tumpuan sepenuhnya terhadap isi khutbah. Ditegah buat teguran semasa khatib berkhutbah walau baik tujuannya.
Menegur pihak lain bererti dia telah terpengaruh dengan situasi sekeliling. Hingga hilang tumpuan terhadap khutbah yang penting dan dituntut oleh agama.
Hendaklah disedari makmum yang terlalai sedikit saja, bererti tidak menumpu ingatan kepada isi khutbah. Allah SWT mendendanya dengan kehilangan pahala Jumaatnya.
Betapa lebih dahsyat balasan kepada atau khatib, jika mereka tidak sempurnakan tugas khutbahnya dengan lebih sempurna memimpin manusia ke akhirat.
Andainya khatib terlalai daripada mengingatkan manusia tentang dosa dan pahala, di akhirat telah menanti syurga atau neraka bagi mengakhiri nasib seseorang.
Situasi begitu tidak layak untuk dijadikan khutbah Jumaat, sekadar pidato biasa yang tiada kaitan dengan seruan “Ittaqullah” (bertakwalah kepada Allah). Bererti peranan iman telah gagal dalam kepimpinannya terhadap masyarakat.
Muslimin hendaklah sedar bahwa hari Jumaat ini adalah hari ciptaan Allah SWT untuk membesarkan Islam. Hanya umat Islam sahaja yang mendapat keistimewaan hari Jumaat.
Allah SWT wujudkan hari Jumaat telah begitu lama berlaku atas dunia, umat Yahudi dan Nasrani ditakdirkan tidak menemuinya. Melainkan umat Muhammad s.a.w.
Hari Jumaat telah wujud sejak pada zaman umat nabi Musa a.s. dan umat Nabi Isa a.s. tetapi mereka sesama sendiri berselisih pendapat tentang hari dan kemuliaannya. Lalu Allah SWT bebaskan kaum tersebut daripada hari Jumaat.
Kaum Yahudi memilih hari Sabtu sementara kaum Nasrani memilih hari Ahad sebagai hari kebesarannya. Allah SWT telah hidayahkan muslimin untuk menerima hari Jumaat sebagai penghulu hari.
Allah SWT telah mentaakhirkan hari Jumaat untuk umat Muhammad s.a.w. dan menjadikannya sebagai hari raya bagi umat Islam, bergembira sebagaimana orang Islam merasa meriah dan gembira pada hari raya yang lain.
Lelaki atau wanita sama ada kanak-kanak dan orang dewasa merasa bertuah, bukan sekadar hari raya Aidilfitri dan Aidiladha, bahkan mereka bergembira dengan kedatangan hari raya setiap minggu iaitu pada hari Jumaat.
Muslimin sebaik manusia tentang lebih dahulu mendapat kemuliaan hari Jumaat, dan pemengang kitab Taurat juga Injil hanya menjadi pak turut bagi orang Islam.
Dalil bahawa hari Jumaat hari kemuliaan Islam sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud ; “Apabila diseru (azan) untuk menunaikan solat pada hari Jumaat, maka bergegaslah kamu kepada meningati Allah dan tingggallah jual beli.” (Surah al-Jumu’ah ayat 9).
Diharamkan semua kegiatan duniawi, apabila azan Jumaat dikumandangkan untuk tumpu sepenuh perhatian kepada zikrullah.
Tuhan yang Maha Bijaksana tidak menyeru kepada solat Jumaat semata, bahkan kepada zikrullah yang pengertiannya lebih luas.
Allah SWT mengarahkan supaya meninggalkan jual beli. Ayat ini turun di Madinah dperintahkan supaya dihenti sekertika. Selepas solat Jumaat mereka digalakkan sambung meraih pelbagai aktiviti fadilat daripada Allah SWT.

No comments:

Post a Comment