Sunday, June 20, 2010

KENALI PULAU KAPAS

Pengenalan Pulau Kapas

Sebuah pulau yang tidak ada penduduk tetap, hanya pelancong dan nelayan yang singgah sementara waktu. Pulau Kapas terletak di dalam Daerah Marang, Terengganu Darul Iman. Dianggarkan keluasan Pulau kapas memanjang 3km lebih dan lebar 1km lebih. Persekitaran Pulau yang menakjubkan memberi satu kepuasan kepada para pelancong yang datang. Di sebelah Pulau kapas ialah Pulau Gemia. Jarak antara Pulau Kapas dan Pulau Gemia hanyalah 100 meter sahaja. Pulau Gemia di penuhi dengan batu batan hanya sedikit sahaja tanah berpasir.

Jarak Perjalanan

Jarak perjalanan daripada Daerah Kemaman ke Daerah Marang ialah 123km ataupun jikalau berkenderaan 2 jam 15 minit. Untuk ke Pulau Kapas, di sekitar jeti di Bandar Marang ada menyediakan perkhidmatan Bot pelancong. Daripada jeti Bandar Marang ke Pulau Kapas memakan masa 45 minit untuk sampai.

Waktu Bot Berlepas

Daripada Jeti Bandar Marang ke Pulau Kapas
9:00 pagi, 11:00 pagi, 1:00 petang, 3:00 petang dan 5:00 petang

Daripada Pulau Kapas ke Jeti Bandar Marang
9:30 pagi, 11:30 pagi, 1:30 petang, 3:30 petang dan 5:30 petang

Harga Tiket

Kadar tiket bagi orang dewasa RM40.00 pergi dan balik.
Kadar tiket bagi kanak-kanak (5 tahun ~ 12 tahun) RM20.00 pergi dan balik

Keselamatan

Parking kereta yang selamat, penyediaan Baju Keselamatan bagi penumpang bot.

Syarikat Perkhidmatan Bot dan Chalet

Ada lebih kurang 15 buah syarikat bot dan Chalet yang didaftarkan. Salah satunya syarikat Suria Link Boat Service 019-9839454 Encik Zakaria Sulong.

Waktu Paling Sesuai berkunjung Ke Pulau kapas

Bermula bulan Macrh sehingga bulan Ogos setiap tahun. Kemuncaknya bulan Jun dan bulan Julai. Kerana bulan ini acara mencandat sotong secara promosi kerajaan negeri dan badan-badan NGO.

Kemudahan

Tempat penginapan (Chalet & Khemah) ada disediakan dengan harga berpatutan. Kemudahan elektrik dan air sentiasa dipantau oleh jabatan berkenaan. Begitu juga kemudahan surau dan dewan orang ramai sentiasa terjaga. Keadaan tandas dan bilik air awam yang sempurna. Dan ada pihak syarikat serta Chalet menyediakan sewa bagi kemudahan peralatan menyelam dan permainan apa-apa jenis sukan pun.

1 comment:

  1. Menarik. Ade gelanggang futsal tak di pulau kapas yang boleh di sewa? Atau dewan permainan.

    ReplyDelete