Thursday, June 24, 2010

PETUA

BUNYI EKZOS SIMBOL KUASA

Pastikan pilih produk yang selamat

KETIKA memandu, pernahkah anda terkejut mendengar deruman kuat secara tiba-tiba dari belakang sehingga membuatkan anda segera menjeling untuk memastikan dari mana datangnya bunyi itu.
Kadang-kadang anda tersenyum sendiri apabila mendapati bunyi yang hebat mengaum itu datangnya dari sebuah kereta yang comel saja namun memiliki paip ekzos yang besar, malah kadang-kadang ada yang memasang sampai dua ekzos. Bukan main bergaya lagi.
Lazimnya pemilik kereta memasang paip ekzos besar ini terdiri daripada golongan muda kerana merekalah yang gemar menukar aksesori kereta supaya kelihatan lebih canggih dan bergaya. Bukan apa, aksesori yang digayakan membuatkan mereka merasa hebat dan puas.
Kenapa kaki kereta ini suka menukar kepada ekzos yang besar? Selain untuk bergaya, ia berupaya menjadikan ngauman kereta lebih hebat dan gagah ketika memecut.
Apatah lagi jika ada yang menoleh, pasti pemilik kenderaan berkenaan terasa puas dan hebat. Jika anda ingin menukar ekzos perlu diingat ada dua jenis material ekzos biasa iaitu dari jenis stainless steel yang lebih berdaya tahan dan tidak mudah bengkok manakala sejenis lagi galvanese iron (GI).
Di Kuala Lumpur, kedai auto aksesori yang banyak menjual paip ekzos banyak di sepanjang Jalan Klang Lama. Ramai juga yang gemar ke Klang kerana di sekitar Bandar Klang ada banyak kedai yang menjual aksesori kenderaan dan harganya juga lebih murah. Banyak jenis paip ekzos dipamerkan, tetapi sepatutnya anda jangan hanya memandang kepada rupa bentuk yang sporty dan bunyinya saja.
Sebaiknya periksa sejauh mana system baru yang dipasang ini dapat meningkatkan prestasi pemanduan dan berkualiti. Seorang pakar paip ekzos tempatan memberikan saranan bahawa apabila memilih ekzos, ia bergantung kepada kereta yang anda pandu dan kapasiti enjinnya.
“Jika anda memandu kereta yang kapasiti enjinnya rendah tetapi menggunakan paip ekzos yang besar, ia akan membakar lebih petrol dan mengurangkan prestasi kenderaan,” Katannya.
Memilih system ekzos yang tepat bergantung kepada model dan enjin kenderaan yang berlainan. Sebab lain untuk menukar ekzos paip dengan mengambil kira spesifikasi kenderaan adalah kerana bentuk paip mengikut rekaan bengkok pada kenderaan.
Jadi, menukar ekzos bukan hanya memasang yang besar semata-mata tetapi mendapatkan yang betul-betul berkualiti, tahan lama, mengurangkan pencemaran dan bunyi selain menjamin keselamatan dengan menjauhkan pengeluaran gas daripada kereta.
Untuk membantu anda membuat pilihan dan menukar paip ekzos, semaklah 1KLASSIFIEDS www.1k.com,my yang sentiasa menyiarkan promosi daripada kedai auto aksesori.

Jenis Ekzos Pilihan

Tiga jenis modifikasi ekzos
1 Ekzos yang baik pulih dari tabung depan hingga ke perendam bunyi. Jenis yang ini memang menaikkan prestasi memecut kereta. Kebanyakkan mereka yang berkemanpuan dari segi kewangan gemarkan jenis ini, Modifikasi dibuat bermula bermula dari ruang ekstraktor ke tabung tengah dan terus ke ekzos belakang.
2 Proses baik pulih dibuat dari tabung tengah ke perendam bunyi tetapi cara ini hanya meningkatkan prestasi pemecutan kereta pada kadar yang sederhana.
3 Ada kereta yang ekzosnya besar tetapi kenderaan dibawa secara perlahan. Bagi jenis ini yang ditukar cuma perendam bunyinya saja. Dari segi prestasi tiada tetapi dari segi bunyi di atas jalan raya.

Tiga jenis ekzos yang biasa diminati

1 Ekzos nanas tidak menghasilkan bunyi bising walaupun saiznya agak besar.
2 Ekzos tabung jenis ini menghasilkan bunyi bising biasanya diguna pada pemilik kereta Kancil dan Satria supaya kelihatan lebih hebat dan bergaya.
3 Ekzos paip berkembar jenis ini bentuknya sama dengan ekzos nanas tetapi dari kelebihannya adalah prestasi pick up kereta menjadi hebat.

No comments:

Post a Comment