Wednesday, June 30, 2010

MESYUARAT AGONG KOPERASI PERWAJA KALI KE 19

KOPERASI PERWAJA

Pengenalan Koperasi Perwaja yang ditubuhkan pada tahun 1991 dengan keahlian 680 orang. Anggota Koperasi adalah 85% pekerja Perwaja dan Ahli Kelab Sukan dan Rekreasi Perwaja (KESUREP). Pada ketika itu Koperasi Perwaja beropersi disebelah pintu masuk utama kilang (gate 1) yang sekarang menjadi bangunan Institut Teknologi Perwaja (ITP).

Atas tekanan ekonomi dan persaingan perniagaan serta kadar pembelian yang amat merosot satu tindakan perpindahan tempat beroperasi perlu dilakukan. Oleh itu tempat sekarang menjadi cadangan yang berjaya mengorak langkah kehadapan dalam persaingan perniagaan. Penukaran Bangunan klinik Perumahan kepada Pasaraya Koperasi di Perumahan Perwaja membuktikan Ahli Lembaga Pengarah dan Ahli Jawatankuasa telah menjalankan amanat serta amanah yang diberikan secara telus dan berwibawa. Sehingga kini keahliaan menjadi 1600 orang.

MESYUARAT AGONG TAHUNAN KALI KE 19

TARIKH : 27 JUN 2010 (AHAD)
MASA : 10:30 PAGI
TEMPAT : AUDITORIUM PSSB

Majlis di mulakan dengan bacaan Doa oleh Ustaz Abdul Ghani Bin Ismail. Dalam Doa antaranya yang dibaca oleh al Fahdil Ustaz memohon kepada Allah SWT memberi rahmat kepada seluruh anggota Koperasi dan seluruh muslim umat Nabi Muhammad s.a.w. serta umat-umat terdahulu, semoga sentiasa bertakwa dan bertauhidkan Allah SWT dengan nikmat Iman Islam yang sejati, kemurahan rezeki, mati dalam iman seterusnya memohon kepada Allah SWT memudahkan urusan mesyuarat agong tahunan koperasi kali ke 19 serta mendapat keredhaanNya. Amin.

Pengerusi majlis, Encik Aezmi Bin Ismail memohon ahli-ahli koperasi supaya memberi perhatian semasa majlis berlangsung. Mesyuarat yang memulakan dengan pendaftaran ahli pada jam 8:30 pagi sehingga jam 9:15 pagi dan seterusnya ketibaan VIP.

Dalam ucapan Pengerusi Koperasi Encik Wan Ishak Bin Wan Ali menyatakan syukur Alhamdulillah kehadrat Allah SWT kerana kita semua dapat berkumpul dengan izinNya. Antara ucapan pengerusi KOOP ialah menyatakan KOOP sekarang sudah menpunyai lesen pemborongan gula sebanyak 200 tan sebulan. Dimana sasaran KOOP untuk mendapat lesen pemborongan seterusnya ialah beras, bawang, gandum dan minyak masak.

Ini semua kerana sokongan padu ahli-ahli yang berterusan pada tahun 2009 sehingga memperolehi pulangan 62% kepada RM534,706.00. Atas kejayaan ini pengerusi mengumumkan jaringan perniagaan dengan Ladang Rakyat.

Cabaran akan datang, pengerusi menyatakan akan melibatkan perniagaan Hartanah sebagai cagaran harta kekal dan hak milik tetap KOOP. Oleh itu pihak Lembaga Pengarah serta Ahli Jawatankuasa akan mencari tempat dan bangunan yang dijangka sesuai untuk pelaburan dan pembukaan KOOP cawangan di sekitar Bandar Chukai.

Turut hadir dalam majlis ini wakil Suruhanjaya Koperasi Malaysia Wilayah Terengganu Selatan Encik Marzuki Bin Muhammad. Dalam ucapannya beliau menyatakan terima kasih kepada pihak Koperasi Perwaja yang sudi menjemput dan menyatakan kegembiraan atas kejayaan Koperasi Perwaja dalam perniagaan. Kegembiraan beliau juga berpanjangan atas kejayaan Koperasi Perwaja mengadakan Mesyuarat Tahunan.

Perasmian Mesyuarat Agong Tahunan kali ke 19 dilakukan oleh Encik Thandayithabani A/L Appasami Pengurus Besar Operasi Loji Kemaman. Seterusnya merasmikan laman web Koperasi Perwaja. Dalam ucapan beliau, anggota koperasi perlu faham bahawa pulangan keuntungan bergantung prestasi semasa. Dalam usaha mengekalkan kelangsungan kejayaan ini, Perwaja akan meneruskan komitmen untuk bersama-sama memberi sokongan padu kepada pembangunan dan perkembangan perniagaan Koperasi.

Dalam majlis perasmian ini pihak Koperasi telah menyampaikan cederahati berbentuk baucer belian di Koperasi bernilai RM250.00 kepada anggota yang mempunyai saham dan yuran tertinggi. Mereka ialah Tuan Haji Taib Bin Abu Bakar, Tuan haji Jamaludin, Encik Mohd Yasin Muda, Encik Mohd Ropi Ibrahim (9 ribu) dan Encik Thandayithabani A/L Appasamy. Bagi belian tertinggi dalam setahun (Januari sehingga Disember 2009) ialah Encik Nazjimuddin RM16 ribu, Encik Zahari RM15 ribu, Encik Mohd Amran, Puan Kamariah dan Tuan Syed Ubaidillah menerima cenderahati berbentuk wang tunai.

Pihak majlis mesyuarat mengucapkan jutaan terima kasih kepada Puan Normazita selaku pencatat minit mesyuarat pada kali ini. Dalam mesyuarat ini anggota perlu memilih tiga Anggota Lembaga yang baru bagi menggantikan Anggota lembaga yang digugurkan mengikut giliran. Mesyuarat yang tamat bersidang jam 1:00 tengahari banyak memberi makluman kepada anggota. Semoga mesyuarat tahunan hadapan akan memberi satu kejutan kepada anggota. Wassallam.

No comments:

Post a Comment