Thursday, July 22, 2010

SUDUT KESIHATAN

CARA ALAMI MENGATASI KEMANDULAN BAGI PRIA

Jangan olahraga berlebihan. Orang yang berolahraga secara berlebihan boleh mengurangkan kiraan sperma mereka kerana suhu yang meningkat di sekitar testis ketika mereka bekerja keras semasa bersenam.
Namum, latihan aerobik seperti berjalan cepat atau berenang, tiga kali seminggu, masing-masing selama 20 minit, tidak akan mempengaruhi produksi sperma.
Memakai seluar boxer. Walaupun mungkin tidak seefektif yang diyakini oleh sebahagian orang, mengganti seluar dalam ketat dengan seluar boxer atau seluar dalam kotor mungkin dapat menaikkan kiraan sperma anda, kerana testis anda akan lebih sejuk.
Turunkan berat beberapa kilogram. Apabila anda berlebihan berat badan, turunkan berat beberapa kilogram mungkin dapat meningkatkan kesuburan anda. “Apabila anda berlebihan berat badan, lemak akan membungkus testis anda maka pasti suhu disitu akan meningkat dan membunuh sperma di dalamnya”.
Awasi antibiotik yang anda minum. Ada beberapa jenis yang mempengaruhi mutu sperma dengan menurunkan kiraan sperma dan kelincahan gerak sperma, atau kemampuan “berenang”nya. Yang tergolong kelompok ini adalah nitrofuran, contohnya furazone, dan macrolides, misalnya eritromisin. Minta penisilin atau quinolone, misalnya cinoxacin (cinobac), sebagai ganti.
Turunkan suhu mandi sauna. Duduk di kamar mandi sauna atau di air hangat, atau mandi air hangat biasa pada suhu lebih dari temperature tubuh untuk jangkamasa yang terlalu lama dapat menurunkan produksi sperma. Jangan habiskan waktu lebih dari 15 minit sehari di tab hangat atau sauna, dan usahakan agar suhunya tidak lebih dari 36.5C.
Berhenti merokok. Jika anda merokok, peluang anda untuk menjadi seorang ayah pasti terbang bersama asap rokok. Merokok mempunyai kaitan dengan lambat dan rendahnya kiraan sperma, dan selain penelitian menemukan bahawa keguguran meningkat 64% apabila kedua pasangan merokok atau jika kaum lelaki yang merokok.
Jauhkan minuman alkohol. Alkohol dapat menurunkan kiraan sperma. Hindari ubat terlarang. Pengambilan dadah dan ubat terlarang dalam jangkamasa yang panjang mengakibatkan turunnya hitungan sperma dan menyebabkan pola perkembangan sperma yang tidak normal.

Rujukan: www.inhealthbeauty.com

No comments:

Post a Comment